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  • CONCRETE LIGHT

     

    CONCRETE LIGHT
    Nikolai Ishchuk and Fabiola Menchelli
    June 5 – 21, 2020
    Online Viewing Room

     

    Originally conceived as a Summer exhibition in Los Angeles, CONCRETE LIGHT aims to relate the ways in which two artists develop a visual reference to, or extract influence from architecture in their photo-based work.

    Nikolai Ishchuk (Russian, b.1982) and Fabiola Menchelli (Mexican, b. 1983) similarly explore post-minimalist and abstract approaches to architectonic landscapes using innovative photo-sensitive processes. Menchelli, through her multi-exposure echoes of Tadao Ando’s Oaxacan observatory, translates the curvature and contemplative experience of physical space into lunar impressions on paper — taking sculptural forms into the darkroom. Conversely, in his multi-panel compositions, Ishchuk distills the basic structures of spatial perception through cameraless and mixed-media techniques – letting sculptural and quasi architectural forms emerge from the darkroom.

    VISIT THE EXHIBITION

    Note: There are several full-screen visuals as well as a background audio component. While you can view the show on your mobile device, the optimum experience is on a larger screen.

    I hope their work and the presentation provide a few moments of meditative respite.

    – Douglas Marshall

     

    EXHIBITION TOUR $ ARTIST TALK

    Approaching Architecture: Nikolai Ishchuk & Fabiola Menchelli
    Saturday, June 13th
    11:00 am PST on ZOOM

    In this open group conversation, Fabiola, Nikolai, and I will explore the ways in which the artists develop a visual reference to, or extract influence from architecture in their photographic work, as well as their use of analog processes and art-historical influences.

    Join Zoom Meeting
    Password: 603083

  • AD México – Arquitectura de la Luz

    ARQUITECTURA DE LA LUZ
    La fotógrafa mexicana, Fabiola Menchelli, manipula la luz para crear una obra refinada y atemporal.
    POR SANTIAGO TOCA URIARTE
    Architectural Digest Mexico
    Febrero 2020

    Me gusta la sensación de no saber que estoy viendo, y me gusta más cuando va acompañada de la belleza – tal como la describiera el crítico Dave Hickey – de “estar frente a algo que siempre quise ver pero que nunca se me había presentado”. Lo bello, dice Hickey, hace reaccionar a nuestro cuerpo de manera tal, que nuestro intelecto quiere saber que está pasando. Por eso la belleza rompe con el orden establecido, altera el statu quo y cambia los cánones de lo que deseamos. Eso es lo que sucede estando frente a la obra de Fabiola Menchelli.

    Una primera mirada hace evidente que se trata de fotos, al menos por un momento. Su superficie plana refleja la luz y se mantiene sobre el papel con un brillo y un aplomo que solo se logra mediante la fotografía natural. Su cualidad es única. Pero apenas descubierto el medio, de inmediato se desencadenan una serie de preguntas – la mente se cuestiona qué está pasando –, si se trata de fotografías, ¿cómo las logra? ¿Qué hace para obtener esa paleta de color tan particular? ¿De dónde saca esas composiciones tan únicas? ¿Cómo mezcla o superpone los colores? Algo sucede con sus piezas que, en el mejor sentido, no permanecen estáticas ante el espectador, sino que invitan a regresar una y otra vez a mirar.

    El proceso de Menchelli es laborioso y su metódica construcción corresponde al de una verdadera artesana de la luz, quien superpone procesos y exposiciones para llegar al resultado final.

    A su corta edad, la obra de Fabiola Menchelli ya ha reci¬bido un sólido reconocimiento dentro y fuera de México. Este verano presentará su primera muestra individual en la galería ProxyCo, mientras que la fotógrafa mexicana pasará el verano en Casa Nano, una residencia para artistas en Tokio, Japón. Ese es, hasta ahora, el recorrido ascendente de la artista y su poderosa arquitectura de luz.

  • ZONA MACO: Galeria de Arte Mexicano Febrero 2020
    ZONA MACO
    Galeria de Arte Mexicano

    ZONA MACO
    Booth D122
    Galeria de Arte Mexicano
    Centro Citi Banamex
    Av. del Conscripto 311, Ciudad de México, CDMX
    https://zsonamaco.com/

  • Diálogos en el silencio

    Diálogos en el Silencio

    Carlos Arias · Tania Candiani · Virginia Colwell · Michael Conrads · Ignacio Gatica · Dalila Gonçalves · Carlos Iván Hernández · Reynier Leyva Novo · Daniela Libertad · Fabiola Menchelli Lucía Pizzani · Miguel Ángel Salazar

    Curated by Sofía Mariscal
    Feb 4 – Feb 22, 2020
    Opens February 4th at 6:00 PM
    Fundación MARSO
    Berlín 37, Colonia Juárez

    https://www.fundacionmarso.org/
    info@fundacionmarso.org

  • UNTITLED SAN FRANCISCO

    UNTITLED, ART San Francisco 17,18,19, Enero 2020
    UPFOR GALLERY
    Fabiola Menchelli & Rodrigo Valenzuela

    UNTITLED, ART is an international, curated art fair founded in 2012 that focuses on curatorial balance and integrity across all disciplines of contemporary art. UNTITLED, ART innovates the standard fair model by selecting a curatorial team to identify and curate a selection of galleries, artist-run exhibition spaces, and non-profit institutions and organizations, in dialogue with an architecturally designed venue. The next edition of UNTITLED, ART San Francisco will take place January 17 – 19, 2020 at Pier 35, 1454 The Embarcadero.

    Untitled San Francisco 2020
  • UN GRANO EN EL OJO DE LA MONTAÑA

    Daniela Libertad, Fabiola Menchelli, & Leslie Moody
    Inauguración Sábado 16 Nov. 2019, 12:00 – 15:00 hrs.

    Fundación MARSO
    Berlín 37, Colonia Juárez, Ciudad de México, CDMX
    +52 (55) 55 7095 6840 | info@fundacionmarso.org

    Noviembe 2019 a Enero 2020     
    Martes a Jueves: 10:00 – 18:00 hrs.
    Viernes y Sábado: 11:00 – 15:00 hrs.

    MARSO presents A grain in the eye of the mountain, a collaborative exhibition by Daniela Libertad, Fabiola Menchelli, and Leslie Moody Castro. Comprised of completely new bodies of work based on a series of conversations between the three over the course of many months, the exhibition plays with medium, form, and space in a site-specific context.

  • LA CURVATURA DE LA LUZ

    Fabiola Menchelli 
    Curada por Paola Jasso

    Fundación Casa Wabi
    Dr Atl 62, Colonia Santa María la Ribera
    Ciudad de México, México
    +52 55 2630 1069 | MAP

    Septiembre a Enero 2020
    Lunes a Viernes 10:00 to 17:00 hrs.
    Sábados y Domingos 10:00 to 15:00 hrs.

    Fundación Casa Wabi se complace en presentar la última exhibición del ciclo de exposiciones 2019 en Casa Santa María. Fabiola Menchelli cierra esta temporada con una muestra que habla acerca de los ciclos, la rotación de los astros, y nuestra forma de medir el paso del tiempo observando la luz.

    Uno de los planteamientos más interesantes de la Teoría General de la Relatividad de Einstein, es que en las cercanías de un cuerpo suficientemente masivo, la trayectoria de la luz puede ser doblada por la fuerza gravitacional. Se pueden observar variaciones aparentes en la posición de astros lejanos cuando estos pasan cerca de una estrella o masa, efectivamente doblando la luz. En La curvatura de la luz, la obra de Fabiola Menchelli moldea la forma por medio de la luz y la superposición de imágenes, interviniendo así el espacio y la realidad.

  • Y LUEGO, LA FORMA

    Ramiro Chavez, Alejandra Venegas, Yeni Mao & Fabiola Menchelli

    Galeria de Arte Mexicano Sala: GAM
    Gobernador Rafael Rebollar #43, San Miguel Chapultepec, CDMX, México
    Septiembre de 2019 a Enero de 2020
    De lunes a jueves de 10:30 a 18:00 hrs.
    Viernes de 10:30 a 15:00 hrs.

    La exposición Luego la Forma, que inauguró este otoño en la Galería de Arte Mexicano, busca elucidar acerca de un proceso nativo de las artes plásticas, la conjuración de lo empírico a lo intangible. La muestra entrelaza las prácticas de Ramiro Chaves, Yeni Mao, Fabiola Menchelli y Alejandra Venegas. Sus trabajos extraen dibujos, pinturas, esculturas o fotos del complejo espacio de transición entre la fuente y la realización de la obra.

    Y luego, la forma, trata sobre el proceso como expresión, una fisicalidad que nace de una impresión, la forma formada por un olor etéreo. Las obras descifran la forma en que se hace la forma. Estas prácticas son cada una una aclaración, una paráfrasis, una decodificación.

  • APPROACHING ABSTRACTION

    Approaching Abstraction
    Blain Southern Gallery
    Londres, Reino Unido
    Curaduría Alberto Ríos de la Rosa & Bosco Sodi
    30 Enero – 23 Marzo 2019

  • THIS MUST BE THE PLACE:

    Exhibition

    This Must Be The Place – Selected works from the JP Morgan Chase Art Collection from the 19th century to the present
    November, 2018
    Grand Palais at Paris Photo, Paris, FRA

    Marking our eighth year as the official partner of Paris Photo, J.P. Morgan Private Bank is proud to return and exhibit significant works from the JPMorgan Chase Art Collection. This Must Be The Place features iconic photographs, as well as recent acquisitions. Curated by Director and Chief Curator Dr. Charlotte Eyerman, the exhibition reflects the Collection’s diversity — from pioneering early photography to contemporary explorations of new media.

    Working in a broad range of photographic techniques, styles and media across 150 years of international photographic history, featured artists include: Diane Arbus, Berenice Abbott, Ansel Adams, Eugène Atget, Kwame Brathwaite, Peter Campus, Louis Cameron, William Eggleston, Walker Evans, Robert Frank, Lee Friedlander, Louise Lawler, Vera Lutter, Lisette Model, Richard Prince and Hiroshi Sugimoto.

    J.P. Morgan Official Partner

    https://programme.parisphoto.com/en/detail,jp_morgan_chase_art_collection__this_must_be_the_place.htm

    YVES MARCHAND ET ROMAIN MEFFRE. Paramount Theater, Brooklyn, NY, USA, 2008 JPMorgan Chase Art Collection © Yves Marchand et Romain Meffre, avec l’aimable autorisation de la galerie Polka